Kilimanjaro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Carolein en Guy - WaarBenJij.nu Kilimanjaro - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Carolein en Guy - WaarBenJij.nu

Kilimanjaro

Door: Guy en Carolein

Blijf op de hoogte en volg Carolein en Guy

10 November 2011 | Tanzania, Arusha

De hoogste berg van Afrika, 5896 meter boven de zeespiegel, en vooral het beklimmen ervan, spreekt voor menigeen tot de verbeelding. Voor mij ging afgelopen week deze langgekoesterde droom in vervulling.

Er gingen genoeg geruchten over de berg rond: op de één of andere manier had iedere klimmer die ik van tevoren sprak minstens een groepsgenoot gehad die de tocht niet had overleefd. Vooral jonge mensen hadden door de hoogte een reëele kans op het ontwikkelen van long- of hersenoedeem. Genoeg rust, het drinken van veel water en het gebruik van diamox, een plastablet die hoogteziekte kan voorkomen, zou deze ellende tegen moeten gaan.

Tijdens mijn tocht, die zeven dagen zou gaan duren, werd ik vergezeld door gids Emanuel, een kok en 4 'porters', mannen die de kampspullen inclusief al het voedsel op hun rug de berg op zouden dragen. Nadat meerdere porters in het verleden aan het gewicht van hun bagage bezweken waren had men in 2003 een maximum gewicht van 20 kg per porter vastgesteld. Deze porters hadden een reputatie agressief en veeleisend te worden als het op fooien aankwam, een andere punt van kopzorgen. Ik had gekozen voor de Machame oftewel Whisky-route, de zwaardere en mooiere tegenhanger van de zogenaamde Coca Cola-route.

De eerste dagen klimt het pad geleidelijk doch gestaag naar boven. Hoge bomen worden struiken, struiken worden bosjes. Na 3 dagen is er geen groen meer te bekennen en lopen we in een soort maanlandschap vol rotsen en zand naar boven. Onderweg passeren we memorial-stenen van mensen die door uitputting, hoogteziekte of bliksem zijn omgekomen.

Per dag drink ik minimaal 4 liter water. De diamox zorgt ervoor dat we minstens éénmaal per uur moeten stoppen om mijn blaas te ledigen. Hoe hoger we komen, hoe meer de windkracht toeneemt. Dit is met name belangrijk bij het kiezen van een juiste positie bij het urineren, al doe je dat maar één keer verkeerd.

De wandelingen waren niet lang. Aan het begin van de middag kwamen we meestal al aan in het kamp dat al door de porters was opgezet. Ik had twee tenten, eentje om in te slapen en een eigen wc-tent. Lang leve de 'privacy'! Het was een kamp in de meest primitieve zin des woords: geen elektriciteit, geen stromend water, geen barretje of andere vormen van vertier. Het koelde meestal snel af waardoor eenieder bij aankomst snel in zijn of haar slaapzak kroop. De nachten waren lang en koud. Ik sliep met al m'n kleren aan, inclusief muts en handschoenen, maar kon met moeite een paar uur doorslapen. Op één van de nachten werd ik wakker gehouden door twee Zuid-Koreanen die in hun tent naast de mijne sliepen. Zij moesten ombeurten de tent uit om hun maaginhoud op de bergflank uit te storten, als gevolg van de hoogteziekte. Voor mij bleef het bij een zeurende hoofdpijn.

Om jezelf te wassen stond er iedere dag een klein bakje water klaar om hooguit je gezicht en handen nat te maken. Naarmate we verder kwamen hing er in het kamp een stank van zo'n 100 mensen die zich een kleine week niet gewassen hadden. Wie dacht dat je na 3 dagen Pinkpop kunt stinken nodig ik graag uit om de menselijke aroma's op de Kilimanjaro op te snuiven...


Citaat uit reisdagboek:

...Iedereen heeft me gewaarschuwd voor de laatste etappe naar de top, 'de rest is kinderspel'. De morning coffee wordt vandaag al om middernacht geserveerd. Niet veel later trek ik alle kleren aan die ik bij me heb. We hoeven nog maar 5 kilometer, maar wel met een stijgingspercentage van zo'n 30%, iedere stap opnieuw. Gecombineerd met het onmenselijke tijdstip, de vrieskou, de ijle lucht en de vermoeidheid van de afgelopen dagen is dit de reden dat ruim een derde van de klimmers bij deze etappe moet afhaken. We lopen uur na uur, voetje voor voetje, pole-pole (Swahili voor langzaam-langzaam) door de ijskoude nacht over het steile pad vol kiezels, zand en later sneeuw. De bergcontour aan de top lijkt heel dichtbij, maar verandert niet. Na 3 uur klimmen ziet hij er nog precies hetzelfde uit. We proberen zo weinig mogelijk stil te staan, alleen voor een slok of een plas, om onderkoeling te voorkomen. Mijn drinkwater verandert in ijsblokjes, mijn tenen en neus in koude pijnlijke lichaamsdelen. De laatste 1,5 uur kijk ik niet eens meer omhoog. Diep gebogen met mijn capuchon over mijn hoofd getrokken strompel ik voort en kijk alleen nog maar naar Emanuel's schoenen. Er wordt geen woord meer gesproken. Als we andere klimmers passeren kijk ik niet eens meer of ik ze herken. Er telt nog maar een ding: de top. Ooit zal dit pad ophouden, al lijkt het oneindig. Onder ons horen we plots het gekletter van stenen en een schreeuw. We zien een klimmer van vermoeidheid omlaag vallen, gelukkig niet ver.

Alsof het getimed is doemt tijdens de zonsopgang de Uhuru Peak, het hoogste punt, voor ons op. Het is een onbeschrijflijk mooi moment! Op de top staat een bord met gelukswensen en liggen verspreid enkele champagneflessen. Eindelijk, we zijn er! Toch gaat het als een waas aan me voorbij, de hoogte maakt me traag van begrip. Als iemand op dit moment een mentale status-test bij me afgenomen zou hebben kwam er minstens een lichte vorm van dementie uit. Emanuel raadt me aan snel af te dalen, het is vanwege de wind, kou en hoogte gevaarlijk hier lang stil te blijven staan.

Tijdens de afdaling zien we pas hoeveel klimmers we achter ons hebben gelaten. Sommigen lijken meer dood dan levend. 'I could die at this moment', zegt een Fransman in gebrekkig Engels terwijl hij me smekend aankijkt in de hoop dat ik hem vertel dat het niet ver meer is. Ik houd wijselijk mijn mond. Voor het eerst gebruik ik mijn gehuurde skistokken, waarvan de 'kenners' mij hadden aangeraden dat ik deze absoluut moest huren. Nou, ik had nog beter een koksmuts kunnen huren, die was nog nuttiger geweest. Met deze stokken kon ik daadwerkelijk niks, een beetje de berg lopen lekprikken, zeg!...

Enfin, dezelfde dag liep ik helemaal terug naar het beneden. Het werd een dollemansrit omlaag, via woestijn- en maandlandschappen terug naar bosjes, struiken en uiteindelijk weer de dichtbegroeide groene flora. Terug naar de beschaving, terug naar Carolein, terug naar een warme douche en een comfortabel bed. Wat heb ik heerlijk geslapen die nacht!

Guy

  • 10 November 2011 - 15:34

    Marlous Steeghs:

    Heej Guy, super gaaaaf! Gefeliciteerd, klinkt als een hele uitdaging. Mark (Klein Ovink) en ik maakten ons al zorgen dat je de top niet had bereikt. Heel veel groeten, ook aan Carolein

  • 10 November 2011 - 15:59

    Renee:

    TOPPER!!!!!! ik zit hier op mn werk een beetje jouw hoogteziekte verhalen te lezen en zie het helemaal voor me. Wat een fantastische prestatie. En die prikstokken...weg ermee haha. Ik had hetzelfde in NZ "je moest ze hebben, het scheelt je minstens 50% kracht en gemak". Nou, ik struikelde er alleen maar over!:-). Geniet verder en houdt je beide beentjes voorlopig maar even op zeeniveau!
    x

  • 10 November 2011 - 16:03

    Hello:



    hallo,
    Mijn naam is Slyvia Ik ben blij om u te contacteren, ik ben een jonge alleenstaande vrouw is nooit getrouwd geweest op zoek naar ware liefde voor een lange termijn relatie, als je serieus bent kunt u contact met mij opnemen met deze e-mail, zodat ik kan om u mijn foto's en voor details over mij (slyvia.koneh@live.com)
    van jou in Love,
    slyvia
    slyvia.koneh@live.com
    .....................................
    Hello,
    My name is Slyvia I'm happy to contact you, i am a young single girl never married seeking true love for a long term relationship,if you are serious you can contact me with this email so that i can send you my photos and for details about me (slyvia.koneh@live.com)
    yours in Love,
    slyvia
    slyvia.koneh@live.com

  • 10 November 2011 - 16:35

    Marianne:

    Met die diamox zou ik een CAD nodig hebben!
    Supertof, dat je het gehaald hebt!! trots! Bizar he, dat je in een dag afdaalt, en dat al die moeite die je hebt gedaan om te stijgen, aan je voorbij trekt! Rust lekker uit met Carolein!
    x

  • 10 November 2011 - 16:37

    Marianne:

    wat heb je een mooie reactie hierboven mijn 1e reactie staan!

  • 10 November 2011 - 16:46

    Petra S Te N:

    W o w RESPECT!!! Ik lees met een mengeling van jaloezie (ik wil ook!) en opluchting (ik hoef niet!) wat jullie allemaal meemaken. X

  • 10 November 2011 - 17:31

    Stuben:

    Meesterlijk hoogtepunt van de reis. Ben trots op je. Ga zo door. Er komen nog meer landen met bergen (of torens..)

    Kus

  • 10 November 2011 - 21:03

    Stephanie En Jerome:

    Trots op jou!!!
    Leuk ook dat je er Slyvia aan hebt overgehouden.


  • 11 November 2011 - 03:40

    Eveline:

    Ik zeg Gods' Window 2005. Dat deed je ook maar een keer, ;-)

    Ik ben onder de indruk van je verhaal. Alweer iets dat niemand je afneemt!

    Dikke kus!

  • 11 November 2011 - 11:09

    Emy:

    Guuuytjeeeeee... jong de bis gek!!! :) Echt heel stoer dat je dit gedaan hebt, ik was 3 doden gestorven denk ik! Ben trots op je! (weet je trouwens dat mijn vader dit +/- 35 jaar geleden ook gedaan heeft!!!)
    Veel liefs, Emy

  • 12 November 2011 - 16:22

    Marian En Wil:

    Nou Guy wat een prestatie. Gefeliciteerd. Ongelooflijk. We zijn blij dat je weer heelhuids terug bent gekomen. En nu even bijkomen samen met Carolein. Veel groetjes

  • 13 November 2011 - 18:18

    Wil En Alice:

    Woow Guy, wat een prestatie, toppie!
    We kijken reikhalzend uit naar jullie volgende avontuur.

  • 15 November 2011 - 10:23

    Floor:

    Toppertje Guy!!!
    En heel herkenbaar als ik jou verhaal zo hoor in vergelijking met de verhalen die ik hoorde van een klimmer in Kenia! Pole Pole!!!
    Een mentaliteit die mij wel kon bevallen ;-) Geniet van het machtig mooie Afrika....

    Xx floor

  • 15 November 2011 - 20:43

    Joëlle:

    Hé Guy,

    Wow, wat een verhaal! Klinkt als een loodzware tocht... Gelukkig ben je weer veilig beneden!!

    Liefs, Joëlle

  • 16 November 2011 - 09:31

    Myr & Erik:

    Guy!
    Geweldig!!! Wat een super-verhaal!! Respect dat je het volgehouden hebt en je droom hebt waargemaakt.
    Je bent weer een jaloers-makende ervaring rijker ;-)
    Geniet van het bijkomen op zee-niveau met Carolein :-)
    Liefs, Myr.

  • 20 November 2011 - 16:43

    Marieke:

    Respect man!!! echt super knap en wat een fraaie WC ;)
    Deze ervaring neemt niemand je ooit meer af!!
    geniet ervan,
    X marieke

  • 22 November 2011 - 11:40

    Dijcks:

    Nou Kruust, respect.

    Ik moet meteen denken aan survivorman die over een "ravijn" springt in de middle of niks. Als de camera weg draait zie je een autoweg lopen en stopt het ravijn 50m verderop.
    Oftewel Guy: hoe was het in de kabelbaan?
    Waar zijn de foto's van je overlevingstocht?

    groet Henri

    ps. die laatste photo is knap gemaakt, photoshop?


  • 22 November 2011 - 13:01

    Germaine:

    Wat een ontzettend stoer en mooi verhaal. Knap zeg!!! Een ervaring om nooit te vergeten!!!

  • 02 December 2011 - 19:00

    Mlein:

    Ik lees net je verhaal.... wat een mentale en geestelijke beproeving zeg! Knap dat je zo hebt doorgezet en het gehaald hebt! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Wereldreis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2012

Als scheepsarts naar Spitsbergen

19 Juli 2012

Destination Munstergeleen

17 Juni 2012

Oh my Buddha!

13 Mei 2012

Go with the Asian flow....

14 April 2012

Philippines Directory
Carolein en Guy

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 64965

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2011 - 14 Juli 2012

Wereldreis

Landen bezocht: